DBU´S TRÆNERVEJ

DBU’s træneruddannelser er opdelt i tre uafhængige forløb. Du kan begynde ved C, B eller målmand. Røde pile viser den primære uddannelsesvej og kursuskrav. Grå pile viser mulige uddannelsesveje, som du kan bygge til din træneruddannelse.

DBU tilbyder træneruddannelser for alle trænere – uanset holdets aldersgruppe eller niveau.

Træneruddannelse giver dig værktøjer, teori og inspiration til trænerrollen, og ruster dig til at være med til at skabe et godt fodboldmiljø i samarbejde med klubben og dine spillere.

DBU ønsker at uddanne trænere til at yde kvalitet og give gode oplevelser til børn, unge og voksne i alle klubber landet over samt til at skabe spillere til højeste internationale niveau.

I DBU tror vi på, at uddannede trænere er med til at tiltrække, fastholde og udvikle fodboldspillere.

Du finder aktuelle uddannelsestilbud ved at søge her.

UEFA-godkendte træneruddannelser
Hvis du vil uddanne dig inden for trænergerningen - fra C-niveauet og op - og ønsker den formelle UEFA-licens, skal du deltage i og bestå de eksamener, der afslutter de pågældende uddannelser.

Det skyldes blandt andet, at indførelsen af en decideret trænerlicens har været et væsentligt element i det internationale klublicenssystem. UEFA accepterer ikke udstedelse af licensbeviser, såfremt kursisterne ikke har bestået en afsluttende eksamen.

Trænerlicenser skal - jf. UEFA- aftalen - vedligeholdes for at kunne fornyes hvert tredje år, således at niveauet holdes jævnligt ved lige. Her kan du se hvilke kurser, der opretholder din trænerlicens.

Tidsintervaller
Af faglige årsager er der et minimum tidsinterval før du kan gå fra B-træner til A-træner og igen fra A-træner til P-træner. Årsagen til tidsbegrænsningen er en målsætning om at sikre sammenhæng mellem den teoretiske del af uddannelserne og trænernes praktiske erfaring.

Har du nogen spørgsmål til hvordan du kommer på træner kursus så kontakt Michael Led Nilsson. Så kan i få en snak om det fremtiddige forløb.